Hlavním výzkumným cílem projektu SNOP podporovaným Technologickou agenturou ČR v rámci programu Éta bylo identifikovat příčiny neúspěšnosti studentů na vybraných technických fakultách VŠ. Zejména studentů v /a po prvním ročníku studia. Východiskem projektu byla problematika přechodu mezi střední a vysokou školou. Podstatné pro nás byly tyto otázky:
1. Jak VŠ (ne)reflektuje odlišnou připravenost studentů, kteří přicházejí z různých středních škol?
Vysoké školy jsou si vědomy toho, že noví studenti přicházejí s různými studijními předpoklady, ale také s různou mírou znalostí. Z našeho projektu opírajícím se o výpovědi studentů a pedagogických pracovníků především ze čtyř fakult (Fakulta strojní a Fakulta dopravní, ČVUT, Fakulta strojní ZČU a jako kontrolní skupina Fakulta humanitních studií UK) vyplývá, že reakce na tuto skutečnost jsou na jedné straně individuální, založené na osobní aktivitě pedagogů (organizace doučování nad rámec běžné výuky) a na straně druhé institucionální. Za institucionální reakci lze považovat např. zařazení vyrovnávacích kurzů. Úspěšnost či efektivita obojího samozřejmě naráží na ochotu studentů se takových kurzů zúčastnit (v případě individuálního doučování i na kapacitní problém).
Zdá se nicméně, že hlavním problémem spojeným s obsahem studia v prvním ročníku (specificky bakalářských studijních programů, a ještě více v souvislosti s technickými fakultami) je jeho nevhodná strukturace. Poměrně vysoká studijní zátěž „složitých“ předmětů je kumulována hned na začátek studia a působí jako „síto“. Což pro studenty (s různými předpoklady a znalostmi), kteří současně zažívají vysokoškolské studium jako novou a do značné míry neznámou zkušenost (integrují se do akademického prostředí), může představovat překážku, se kterou se často nedokážou a někdy ani nepokoušejí úspěšně vyrovnávat a rychle ztrácejí motivaci ve studiu pokračovat. Za minimálně stejně důležité jako je vyrovnávání znalostí nových studentů lze proto považovat také důsledné informování a provádění studentů v oblasti organizace studia (jak si načasovat zkoušky, proč chodit na přednášky, jak komunikovat s pedagogy a něco nepřehlédnout, respektive na co si dát pozor atd.).
2. Jak tuto připravenost ovlivňují střední školy, z nichž studenti přicházejí?
Různé typy středních škol mají své cíle vůči žákům nastaveny odlišně. Velmi zjednodušeně lze říct, že čím větší podíl žáků na dané střední škole studuje v maturitních oborech, tím je pravděpodobnější, že střední škola počítá s tím, že bude pokračovat ve studiu na vysoké škole a organizuje různé podpůrné aktivity v tomto směru (specializační semináře, návštěvy akademických pracovníků apod.) To znamená, že zejména na středních odborných školách (např. integrovaných), kde je převaha učebních oborů, pozornost směřuje především na složení maturitní zkoušky. V případě výchovného poradenství na střední škole je zase větší prioritou řešení výchovných problémů. Podpora rozhodování o vysokoškolském studiu se děje, i když s menší intenzitou. Použití testů osobnosti je sice dílčím, ale dobře mířených pokusem toto rozhodování podpořit. Nicméně z našich výzkumů vyplývá, že i samotní výchovní poradci své informace o vysokoškolském studiu mají relativně omezené, a že by přivítali informační podporu.
3. Jak nedostatečná reflexe/spolupráce ze strany VŠ/SŠ ovlivňuje neúspěšnost studia?
Na takto nastavenou otázku nelze úplně jednoznačně odpovědět. V projektu jsme se pokusili formulovat alespoň oblasti, na které by se měli zúčastnění aktéři soustředit, aby neúspěšnosti předcházeli a ukázat na příkladech.
Střední školy vyjádřily zájem mít k dispozici více informací o svých absolventech a jejich vysokoškolském studiu, aby mohly tyto informace předávat svým současným a budoucím žákům, a také jejich rodičům. Domnívají se také, že vhodnou formou sdělení adekvátních informací uchazečům o vysokoškolské studium může být, spíše než samotní učitelé, někdo, kdo je žákům věkově a mentálně blízký, a jehož příklad by žáci považovali za relevantnější.
Vysoké školy (respektive jejich pracovníci) tradičně představují žákům na středních školách své obory, méně už klima a organizaci vysokoškolského studia, které s sebou nese pro budoucí studenty zejména nutnost převzít větší zodpovědnost za sebe sama a svůj čas ve srovnání se střední školou. Zvýšit důraz na informovanost v oblasti organizace studia na vysoké škole by mohlo být vhodným řešením, které podporuje úspěšné studium.
Souvisejícím cílem bylo založení diskuse mezi středními a vysokými školami. Během projektu výzkumný tým spolupracoval s několika vysokými školami (např. Českým vysokým učením technickým v Praze, Západočeskou univerzitou v Plzni, Univerzitou Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem) a také středními školami především v Ústeckém a Plzeňském kraji.
Vysoké školy, studenti a data o studijní neúspěšnosti a přechodu do vysokoškolského vzdělávání, Michaela Šmídová
Analytická zpráva z výzkumů projektu SNOP a doporučení MŠMT, Josef Beneš, Jan Beseda, Vladimír Roskovec, Helena Šebková, Michaela Šmídová
Doporučení pro systémové změny a pro vysoké školy, Michaela Šmídová, Helena Šebková, Vladimír Roskovec, Josef Beneš
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |